Rzyki i Inwałd
W dzisiejszym poście przybliżam chronologię wydarzeń związanych z konkursami w szkołach w Inwałdzie i w Rzykach.
23.04.2015 | Skargi Wojewody na Zarządzenia Burmistrza | Skargi Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na Zarządzenie Burmistrza Nr 2875/14 w zakresie § 1 pkt 2 (III SA/Kr 609/15) oraz w zakresie § 1 pkt 3 (III SA/Kr 610/15) z wnioskami o stwierdzenie ich nieważności w zakresie zatwierdzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w Inwałdzie oraz zatwierdzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w Rzykach. |
18.05.2015 | Skargi Wojewody na Zarządzenia Burmistrza | Skargi Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na Zarządzenia Burmistrza Nr 3018/14 i Nr 3019/14 w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w Inwałdzie i Rzykach. WAŻNE: zgodnie z ustawą skargi Wojewody zostały skierowane do WSA w Krakowie za pośrednictwem Rady Miejskiej w Andrychowie |
27.05.2015 | odpowiedzi na Skargi Wojewody | Odpowiedzi na Skargi Wojewody do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na Zarządzenia Burmistrza Nr 3018/14 i Nr 3019/14 w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w Inwałdzie i Rzykach. WAŻNE: odpowiedzi na skargi zostały przesłane przez Kancelarię Prawną Premium z załączonym pełnomocnictwem |
Data orzeczenia 2015-08-26 Data wpływu 2015-06-01 | III SA/Kr 609/15 (III SA/Kr 610/15 sprawa połączona) Wyrok WSA w Krakowie | Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Sędziowie WSA Bożenna Blitek NSA Krystyna Kutzner Protokolant starszy sekretarz sądowy Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 sierpnia 2015 r. sprawy ze skarg Wojewody na §1 pkt 2 i pkt 3 Zarządzenia Burmistrza Andrychowa z dnia 12 czerwca 2014 r. nr 2875/14 w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora samorządowej placówki oświatowej stwierdza, że § 1 pkt 2 i pkt 3 (Inwałdu i Rzyk) Zarządzenia Burmistrza Andrychowa w sprawie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora samorządowej placówki oświatowej został wydany z naruszeniem prawa. Ważne w uzasadnieniu:
Państwo sami ocenicie to, co sąd orzekł. Zwraca uwagę fakt, że sąd nie miał wątpliwości co do definicji większości bezwzględnej. Dodatkowo zauważył oddanie niepokojąco dużej liczby głosów nieważnych przez członków komisji. W zawiązku z upływem 1 roku od wydania zarządzenia sąd nie mógł orzec nieważności zarządzenia, a jedynie uznać, że zostało ono wydane z naruszeniem prawa, co miało swoje konsekwencje w wyroku dotyczącym powierzeń stanowisk. |
Data orzeczenia 2015-09-22 Data wpływu 2015-06-22 | III SA/Kr 749/15 - Wyrok WSA w Krakowie | Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Janusz Bociąga NSA Krystyna Kutzner Protokolant Starszy referent Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 września 2015 r. sprawy ze skargi Wojewody na zarządzenie Burmistrza Andrychowa z dnia 21 sierpnia 2014 r. nr 3018/14 w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w Inwałdzie skargę oddala. |
Data orzeczenia 2015-09-22 Data wpływu 2015-06-22 | III SA/Kr 750/15 - Wyrok WSA w Krakowie | Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący WSA Dorota Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Janusz Bociąga NSA Krystyna Kutzner Protokolant Starszy referent Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 września 2015 r. sprawy ze skargi Wojewody na zarządzenie Burmistrza Andrychowa z dnia 21 sierpnia 2014 r. nr 3019/14 w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Samorządowych w Rzykach skargę oddala. |
WAŻNE: wyrokiem z dnia 26.08.2015 r. WSA uznał, że zarządzenia zatwierdzające konkursy w Rzykach i Inwałdzie zostały wydane z naruszeniem prawa, o czym również pisze w uzasadnieniach do wyroków III SA/Kr 749/15 i III SA/Kr 750/15 . W związku z upływem 1 roku od wydania zarządzeń, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, sąd nie mógł stwierdzić nieważności zarządzeń o zatwierdzeniu konkursów. Co za tym idzie nie można unieważnić tychże zarządzeń z dniem ich wydania. W związku z tym są rozpatrywał zarządzenia w sprawie powierzenia stanowisk tak, jakby zarządzenia o zatwierdzeniu konkursów były w mocy. I dlatego też sąd uznał prawidłowość zarządzeń o powierzeniu. Gdyby nie minął rok od wydania skarżonych zarządzeń, wtedy sąd prawdopodobnie uznałby zarządzenia w sprawie powierzeń również za niezgodne z prawem. | ||
WAŻNE: Proszę również zwrócić uwagę na poniższy fragment uzasadnienia z wyroków III SA/Kr 749/15 i III SA/Kr 750/15, w którym mowa o wyroku z dnia 26.08.2015 r. dot. zatwierdzenia konkursów: "Powyższy wyrok WSA w Krakowie wywołał skutek prawny i jakim mowa w art. 94 ust. 2 zdanie 2 u.s.g., który przewiduje, że uchwała lub zarządzenie tracą moc prawną z dniem orzeczenia o ich niezgodności z prawem. Oznacza to utratę mocy obowiązującej wskazanych w nim części zaskarżonego zarządzenia, ale z mocą ex nunc, a nie z mocą ex tunc. Zarządzenie Burmistrza Andrychowa z dnia 12 czerwca 2014r. nr 2875/14 o zatwierdzeniu konkursu zostało uznane przez WSA w Krakowie za niezgodne z prawem, ale zakwestionowane przez Sąd części tego zarządzenia zostały usunięte z obrotu prawnego z mocą ex nunc. " termin Ex nunc - oznacza od tego momentu, od zaraz - w tym przypadku od 26.08.2015 r. termin Ex tunc oznacza, że czynność prawna wywołuje skutki z mocą wsteczną. | ||
- Czy skarga do WSA skierowana za pośrednictwem Rady Miejskiej w maju 2015 r. była przekazana radnym i była rozpatrywana przez Radę? Czy istnieje protokół z posiedzenia Rady Miejskiej z tego wydarzenia? (mnie nie udało się odnaleźć takiego dokumentu w BIP).
- Czy Kancelaria prawna Premium posiada pełnomocnictwo Rady Miejskiej? - pytanie o tyle zasadne, ponieważ skoro skarga była skierowana poprzez Radę Miejską, to odpowiedź na skargę również powinna być przesłana przez Radę lub pełnomocnika, który powinien mieć ustanowione pełnomocnictwo przez tę Radę Miejską. (w tym przypadku również nie udało mi odnaleźć uchwały RM dotyczącej pełnomocnictwa).
- Czy nadal Pan Burmistrz oraz Pan Dyrektor uważają, że definicja "większości bezwzględnej", na którą się powołują, jest wiarygodniejsza niż, jak to nazwał sąd, definicja z ugruntowanym poglądem co do jej interpretacji?
- Dlaczego Burmistrza nie zastanowiła tak duża liczba nieważnie oddanych głosów, skoro nawet u sędziego wzbudziło to istotne zainteresowanie?
- Dlaczego Burmistrz uważa, że wyroki oddalające skargi Wojewody dot. powierzenia potwierdzają poprawność wydania zarządzeń, skoro zarządzenia dot. konkursów zostały wydane z naruszeniem prawa? Jak wynika z uzasadnień sądu oddalenie skargi nastąpiło tylko i wyłącznie dlatego, iż nie można było unieważnić zarządzeń o zatwierdzeniu nierozstrzygniętych zarządzeń ze względu na upływ 1 roku od ich wydania, co spowodowało, że na dzień 26.08.2014 posiadły moc prawną.
- Czy zarządzenia dot. zatwierdzenia konkursów w Rzykach i Inwałdzie utraciły swoją moc?
Odpowiedzi na te pytania pozostawiam czytelnikom.
Dziękuję za dotychczasowe zainteresowanie tematyką bloga.
Dariusz Kurek
Podaję Państwu adres e-mailowy do korespondencji
dariusz.kurek2@gmail.com
Zapraszam do wyrażania opinii oraz zadawania pytań.
Na pytania, które są ważne z punktu widzenia sprawy, odpowiem na kolejnych stronach bloga.